
Průmysl 4.0 neboli digitální transformace představuje zcela nový způsob vzájemného propojení lidí, dat a procesů. Strategie digitální transformace, která se zaměřuje na tyto tři pilíře, umožňuje společnostem vytvářet hodnotu pro zákazníky a zachovat si konkurenční výhody.
Jenže jak začít. Ukazuje se, že dobrý kouč a facilitátor může pomoci těm, kdo o procesech rozhodují, získat jistotu, že se svými týmy situaci zvládnou. Umožní jim, aby se podívali na svůj byznys jinýma očima a začali hledat svou novou cestu ke konkurenceschopnosti.
Umělá inteligence již klepe na dveře
Najdeme odvahu je otevřít? Již několik let se hovoří o Průmyslu 4.0. Koncept štíhlé výroby spojený se zaváděním optimálních procesů, odstraňováním úzkých míst ve výrobě a posilováním uvědomění zaměstnanců k zamezení plýtvání, si již firmy vzaly za své a zapracovaly do svých podnikových modelů. Jenže nová doba si žádá další pokrok. Digitalizaci a umělou inteligenci. Kam? Do výroby, ke zpracování dat pro kontrolu kvality, k vytvoření mostu mezi technickou realizací a byznysem, do účetních procesů. Pomocí metod a nástrojů průmyslu 4.0 by mělo dojít k úsporám času a peněz a zvýšení flexibility firem. Tento další požadavek změny může být pro firmy příležitostí i hrozbou. Pokud ho uchopí správně a inovují svůj byznys, vykročí správným směrem. Jestliže se rozhodnou pozdě, nové konkurenční prostředí jim může vzít jejich vybudovanou pozici na trhu.
Jaké řešení zvolit?
Neexistuje jen jedna správná cesta. Za své praxe jsem navštívila mnoho výrobních firem a vím, jak je důležité ponechat firmě svobodnou volbu jak v postupech, tak v načasování a tempu. Firmy nemají rády, pokud k nim přijde na první schůzku člověk, který ví předem, jaké postupy a návody firmě nabídne. Staví se do role odborníka, má s podobným projektem zkušenosti a ví, co je pro konkrétní firmu nejdůležitější. Je to však jeho návrh, jeho řešení. Tento sebestředný postoj často způsobí negativní reakci, tým se postaví do obranné pozice a přestane kreativně myslet. Je to jakoby firma dělala všechno špatně.
Kouč a firemní projekty
Pokud chcete měnit nevyhovující postupy, prodiskutovat priority nebo určit strategie, vyzkoušejte nejdříve pracovat s profesionálním koučem. To se jeví jako ideální řešení před případným náborem odborně – technického konzultanta. Kouč nenabízí technická řešení, ale dává firmě prostor, aby si sama nadefinovala svůj postup, který bude pro ni jedinečný. Kouč pracuje s jejími myšlenkami a potenciálem, s jejími zdroji. Dokáže dát firmě jistotu, že bude schopna na dalších cílech pracovat. Jak? Opřít se může o své dostatečně zralé týmy, které dokážou říct, co potřebují ke konkurenceschopnosti firmy. Firmy si najímají profesionálního kouče jako někoho, kdo umí svými otázkami a postupy týmy stmelit, pojmenovat role v týmu a ukáže, jak budovat rozvoj firmy na specifických znalostech jednotlivců. Kouč je pro firmu partnerem, se kterým mohou v bezpečném prostředí bez poučování hledat nová řešení, měnit již nevyhovující postupy a formou brainstormingu objevovat revoluční myšlenky klíčových zaměstnanců.
Práce s firemními týmy
Naše setkání probíhá tak, že firma specifikuje cíl, kterého chce ve svém reálném prostředí a čase dosáhnout. Kouč zde nevystupuje jako expert na konkrétní problematiku, ale jako expert na proces hledání řešení. Mohou to být témata – Jak zvýšit konkurenceschopnost, Jak zapojit týmy do řízení změn, Jak uchopit svůj byznys v novém prostředí, Jak inovovat náš byznys model atd. Prvotní komunikace probíhá v užším týmu, může to být šéf týmu, jeho nadřízený a další klíčový zaměstnanec. Jako kouč vedu tento tým k uvědomění si širšího cíle i dílčích cílů firmy. Jakmile je specifikováno, překládá se širšímu týmu, aby ho jeho členové rozpracovali a nacházeli další řešení a možnosti. Každý člen si do týmu přináší své znalosti, svoji motivaci, své hodnoty. Úkolem kouče je ukázat výhody rozdílných názorů a postojů, pak je stmelit a tým podpořit. Výsledkem je nalezení takových postupů, za kterými celý tým stojí.
Jaké jsou výhody?
Výhodou spolupráce s profesionálním koučem je, že dokáže udržet pozornost týmu na požadovaném procesu řešení. Pokud je kouč i dobrý facilitátor, díky znalosti facilitačních technik, dává prostor všem zúčastněným pro sdělení jedinečných myšlenek. Nutnou podmínkou pro úspěch konečného výsledku je dostatečná míra otevřené komunikace v týmu a motivace členů týmu najít řešení. A co říct na závěr? Na základě svých zkušeností jsem jako kouč poznala, že není jen jedna správná cesta. I způsob, jakým firmy uchopí svou přeměnu, může být konkurenční výhodou. Přijďte získat a sdílet informace a konkrétní přístupy k procesu digitální transformace spolu s lídry českého byznysu na konferenci FENOMÉN 4.0 s názvem „Změna řízená lidmi“ dne 23.1.2020 do Zlína, kam vás srdečně zvu.
BLANKA HUDECOVÁ
Profesionální kouč ICF a regionální koordinátor ICF ČR
Dne 30.11.2019, pro časopis KOMORA
Nejnovější komentáře